Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Hírek / Aktualitások
Összes hír ›
Főoldal / Pályázatok / GINOP-6.2.3-17-2017-00038 / 3. Szociális hátrányok enyhítése, mentorálás centrum szintű munkacsoport

3. Szociális hátrányok enyhítése, mentorálás centrum szintű munkacsoport

BEVEZETÉS

A pályázat megvalósítása során a legfontosabb feladatot a mentorálás intézményi rendszerének kiépítése és eredményes működtetése jelentette. A kitűzött cél a lemorzsolódás megelőzése volt.

Ennek érdekében olyan tevékenységek valósultak meg, amelyek segítették a tanulók élményvilágának gazdagítását, enyhítették a diákok szociális, biológiai és pszichológiai okokból eredő hátrányának leküzdését, erősítették az iskolához, a közösséghez való kötődést és jó gyakorlatot adtak a szabadidő hasznos eltöltésének lehetőségeihez.

A programok megvalósulása során lehetőség nyílt az esélyegyenlőség biztosítására, illetve a környezet- és egészségtudatos magatartás megvalósítására.

A PROJEKTBEN MEGVALÓSÍTOTT FŐBB TEVÉKENYSÉGEK

II. INTÉZMÉNYI FELTÉTELEK FELMÉRÉSE

A GINOP-6.2.3-17-2017-00038 pályázat megvalósítása során a 2018/2019-es tanévben 25, a 2019/2020-as tanévben 17 tanuló került bevonásra.  A tanulók kiválasztásánál meghatározó szempont volt a bemeneti mérés illetve az osztályfőnök javaslata.

A bemeneti mérés két területet érintett, matematikai és szövegértési kompetenciákat mért fel.

A mérések értékelése a kiválasztáshoz a következő módon történt:

A tanulók kiválasztásánál a következő szempontok érvényesültek:

A fenti szempontok alapján megtörtént a célcsoport meghatározása.

III. SZAKMAI MUNKA-MENTORÁLÁS

A célcsoport meghatározása után került sor a mentorok kiválasztására. A mentorálásra szoruló tanulói kör alapján elsődlegesen azok a kollégák lettek mentorok, akik osztályfőnökként, szaktanárként folyamatos kapcsolatban voltak a tanulókkal.

A 2018/2019-es tanévben 17 kolléga, a 2019/2020-as tanévben 11 kolléga kapott mentori megbízást. Mivel a két tanév között a kollégák személyét tekintve voltak átfedések, így ténylegesen a tantestület tagjai közül 21 kolléga dolgozott mentortanárként, ők látták el a 42 tanuló mentorálását.

A mentorok első feladata a családi háttér alapos feltérképezése volt, majd ezután történt meg a tanulói igények felmérése.

Az információk alapján elvégezték a tanulók állapotfelmérését, ennek alapján Egyéni fejlesztési tervet készítettek. A fejlesztési tervben meghatározott feladatok, területek: önismeret, szociális képességek, viselkedéskultúra, érzelmek, kommunikáció, tanulás, választott munka világa és életpálya tervezés. Ezek a szempontok keretet adtak a mentori tevékenységnek, de természetesen a mentori munka ennél sokkal komplexebb feladatot jelentett. A mentorálás legfontosabb megvalósítandó célkitűzése a bizalom kiépítése volt, hogy a tanulók bármilyen problémával (tanulmányi, személyes, érzelmi…) meg tudják keresni a mentort illetve, hogy őt keressék a problémák esetén.

A mentorok folyamatosan nyomon követték a tanulók tanulmányi eredményeit, hiányzásait.

Kiemelt feladatot jelentett számukra a folyamatos kapcsolattartás a tanulók osztályfőnökeivel, szaktanáraival, szüleivel, bizonyos esetekben kollégiumi nevelővel, fejlesztő tanárral, gyógypedagógussal.

A tanulókkal való konzultáció formája elsődlegesen a beszélgetés volt, de több esetben került sor esetmegbeszélésre illetve egyéni bánásmódot igénylő konzultációról is beszámoltak a kollégák.

A munkacsoport vezetője folyamatosan irányította mentorok munkáját, a rendszeres munkacsoport megbeszéléseken tapasztalatcsere történt, a mentorok egymás munkáját is segítették. A szakmai munka koordinálása mellett kiemelt feladatot jelentett a többi munkacsoporttal való konzultáció, a feladatokkal, programokkal kapcsolatos egyeztetés. Ebben a vonatkozásban a fejlesztő foglalkozások és a közösségi programok kaptak kiemelt figyelmet.

A mentorálásról és a mentorok munkájáról a tantestület folyamatos visszajelzést kapott, ennek fóruma elsődlegesen a nevelőtestületi értekezlet illetve megbeszélés volt.

IV. TANULÓI ÉLMÉNYVILÁGOT GAZDAGÍTÓ PROGRAMOK

A tanulói igények felmérése után a pályázat céljainak megvalósítása érdekében olyan programokat igyekeztünk szervezni, amelyek:

Ennek alapján a következő programok valósultak meg:

A 2020. március 15-én elrendelt járványügyi vészhelyzet miatt a következő tervezett programok nem valósultak meg:

V. TOVÁBBI PROGRAMOK

2018. december 6-án és 2019. február 28-án Önismereti és személyiségfejlesztő csoportfoglalkozáson vettek részt tanulóink. A foglalkozások célja az Esélyegyenlőség biztosítása a tanulásban akadályozott diákok számára-toleranciára nevelés a fogyatékossággal élők, ill. a különböző kisebbséghez tartozó diákok iránt.

Drogprevenciós, egészségmegőrző, mentálhigiénés, szexuális felvilágosító program kialakítása, működtetése, kortársképzéssel és kortársak bevonásával program keretében 2019. január 30-án és 2019. február 28-án műhelymunka keretei között a szenvedélybetegségek (alkohol, drog) témájában interaktív foglalkozáson vettek részt diákjaink.

Élj egészségesen! címmel 2019. április 1-jén egészség- és környezettudatos életmódra nevelő programot szerveztünk tanulóink számára. A változatos program keretében a diákok szakemberektől kaptak táplálkozási tanácsokat, egészséges ételeket kóstolhattak, vérnyomásmérésre és cukormérés-re is lehetőségük volt a fiataloknak.

A tanév folyamán rendszeresen részt vettek az iskola környezetének gondozásában, az intézmény udvarán kialakított levendulás kert gondozásában.

A mentorok kiemelt figyelmet szenteltek annak is, hogy a mentoráltak az iskolai programokba bekapcsolódjanak, akár aktívan, szereplőként is részt vegyenek a műsorokban, ezáltal is erősödjön az intézményhez való kötődésük.

A 2019/2020-as tanév tavaszára tervezett programok a járványügyi veszélyhelyzet miatt elmaradtak, bízunk benne, hogy a következő tanévben ezeket pótolni tudjuk.

VI. DIGITÁLIS MENTORÁLÁS

2020. március 16-tól a járványügyi vészhelyzet miatt intézményünkben is bevezetésre került a digitális távoktatás. A mentorálás ennek megfelelően alakult át, a mentorok rendszeres kapcsolatot igyekeztek tartani mentoráltjaikkal, feladatkörük ugyanaz maradt, csak tevékenységüket az online térben folytatták.

VII. ÖSSZEGZÉS

A pályázat megvalósítása során sikerült a mentorálás intézményi rendszerének kiépítése, a mentori tevékenység a hétköznapok részévé vált. Természetesen a szakmai munka értékelésekor szükség van korrekcióra, átdolgozásra és a fejlesztő javaslatok figyelembe vételére, ugyanakkor a pozitív példákat jó gyakorlatként be kell építeni az iskola működésébe.

Kapcsolódó képgaléria

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva