2. Fejlesztés – differenciálás centrum szintű munkacsoport
A munkacsoport célja a pályázatban a lemorzsolódás megelőzése érdekében a kiscso-portos fejlesztés, differenciálás intézményi rendszerének kiépítése és eredményes mű-ködtetése. Feladatunk közé tartozik a különböző okokból alulteljesítő tanulók felzárkóz-tatása, a hátrányos helyzetű, a BTM-es, SNI-s tanulók támogatása.
Az alap- és kulcskompetenciák területén megmutatkozó hiányosságok eredményes pót-lása - kompetencia alapú oktatás támogatása, a tanulás tanítása, a tanulói érdeklődés felkeltése és fenntartása. Megpróbáltuk a programban résztvevő diákokat felkészíteni az élethosszig tartó tanulásra.
Célunk volt, hogy az iskolát középfokú végzettség nélkül minél kevesebb tanuló hagyja el.
Törekedtünk arra, hogy a differenciálás, fejlesztés elemei megjelenjenek a tanítás-tanulás folyamatában.
A fejlesztő foglalkozásokban 2018/2019-es tanévben a közvetlen célcsoportként be-vont tanulói létszám 25 fő, míg a fejlesztő foglalkozásokba bevont tanulók összlétszáma 57 fő volt. A tanulók ebben az évben összesen 707 órán vettek részt. Ezekkel a tanulók-kal a ebben a tanévben 19 pedagógus foglakozott. A 2019/2020-as tanévben 11 peda-gógus foglalkozott a 17 fő 9. évfolyamos és 25 fő 10. évfolyamos tanulóval 16 csoport-ban, csoportonként heti 1-1 órában.
A 2018/2019-es tanévben 11 tantárgyi csoportban magyar nyelv és irodalom, matema-tika, történelem, német nyelv, angol nyelv, biológia, fizika, testnevelés és szakmai tár-gyak fejlesztése valósult meg. A 2019/2020-as tanévben szövegértés és szövegalkotás, matematika, angol nyelv, fizika és szakmai ismeretek csoportokat alakítottunk ki.
A fejlesztések a javítóvizsgára való felkészítésekkel kezdődtek augusztus hónapban. A tanulók felkészítése kiscsoportos foglalkozások keretében történt. Magyar nyelv és iro-dalom, történelem, matematika, informatika és szakmai tantárgyak esetében indultak a kiscsoportos foglakozások, melyeken 17 tanuló vett részt. A foglalkozások sikerességét bizonyítja, hogy valamennyien sikeres javító vizsgát tettek, és tanulmányaikat a felsőbb évfolyamban folytathatták.
Szeptemberben a mérés-értékelés csoport által elkészített bemeneti mérések megírásá-ra került sor matematikából és szövegértésből. A gyengén teljesítő tanulókat (50 % alatt) a szaktanárok az osztályfőnökök bevonásával, az ő javaslataik, illetve a szakértői vélemények figyelembe vételével válogatták ki.
A fejlesztő foglalkozások elsősorban a hiányzó alap- és kulcskompetenciák pótlására törekedtek. Fontos feladat volt – és továbbra is az marad – a szövegértés fejlesztése, hisz enélkül nem képes a tanuló a tananyag megértésére, elsajátítására, a tanév ered-ményes befejezésére. Az eredményes teljesítés érdekében a tanulás módjának elsajátí-tását is meg kellett ismertetni a tanulók többségével. A kiscsoportos foglalkozások, a lassúbb haladás a leckék jobb megértését, sikerélményt nyújtottak az amúgy nehezen motiválható diákoknak.