1. Mérés – értékelés centrum szintű munkacsoport - (MÉCS)
A 9. évfolyamon immár rendszeresen végzünk bemeneti méréseket. A feladatlapok tervezése és elkészítése több forrásból történt. A mérések között megtalálható központilag kiadott elektronikus mérés, centrum szintű munkacsoport közös munkájával létrehozott mérés, illetve a tagintézmény saját fejlesztésű feladatsor.
A feladatok azokat a képességeket mérik, amelyeket a diákoknak leggyakrabban kell segítségül hívniuk tanulmányaik során illetve a hétköznapi helyzetekben, hogy meg tudják oldani a rájuk váró problémákat, és el tudjanak igazodni az információk sokaságában. A feladatsorok szövegértést és matematikai kompetenciákat mértek az az online mérés mérések egyéb készségeket és kompetenciákat is mértek. Például a hatékony önálló tanulás kompetenciáinak komponensei közül a figyelem mérésére került sor.
Az anyanyelvi kommunikáció terén a szókincs, olvasáskészség, szövegértés, az alapvető matematikai készségek vizsgálatában a számolási készségek, mértékegységváltás, mennyiségi következtetések, becslés, mérés került a középpontba, gondolkodási képességek vizsgálatában pedig a rendszerezés, kombinativitás, induktív következtetés, problémamegoldás, kreativitás. A mérés vizsgálta a kommunikációs képességek is, az ilyen jellegű feladatk a grafikonok, táblázatok, ábrák értelmezése, ábrázolás, prezentáció, sík- és térbeli viszonyok, relációszókincs, szövegértelmezés.
A lebonyolításban közreműködtek a matematika és magyar szaktanárok, ők is javították ki ezeket a feladatsorokat. Ezután rögzítésre kerültek az osztály szintű eredmények, melyet megfelelő módon dokumentáltak. Az online mérések a szaktanárok és rendszergazda felügyeletével történtek az informatika szaktantermekben, az előírás szerinti napok alatt, a megfelelő időkeretben.
A mérési rendszer a következőképpen tudott beépülni az intézmény működésébe:
- A mérések osztály szintű lebontásban született eredményeiről megbeszélés a tantestületi értekezlet keretében
- Az osztályfőnökök az osztályban tanító szaktanárokkal külön egyeztetnek, javaslatot tesznek fejlesztőcsoportok kialakítására, meghatározzák, hogy kik azok a tanulók, akiknek erre szükségük van.
- Munkaközösségi szinten egyeztetnek a tanárok az adott szakmában elért eredményekről és az eredményeket figyelembe veszik a differenciálásnál, a felzárkóztatásnál és a mindennapi tanórai munkánál, munkatervüket ezek alapján állítják össze, változtatják.
- SNI, BTMN tanulók esetében a fejlesztőtanárok, a gyógypedagógus, a fejlesztő szaktanár és a mentor az egyéni fejlesztési terveket és a megvalósítást ezen eredmények segítségével tervezik.
- Fontos szempont a programba bevonandó diákok kiválogatásában a be- és kimeneti mérési eredmények, ez mutatja meg, hogy mennyit fejlődött egy tanuló a kérdéses területen.
Intézményi szinten történik meg az iskolai adatok gyűjtése. A matematika és magyar szaktanárok az általuk tanított osztályok adatait, a fejlesztőtanárok, mentorok és a gyógypedagógus pedig a hozzá tartozó tanulók eredményeit gyűjtik és értékelik, majd az éves munkatervükbe építve hasznosítják azt.
Cél, hogy a 9. évfolyamos tanulók diagnosztikus mérésével a lemorzsolódással veszélyeztetetteket kiszűrjük, ezáltal a végzettség nélküli iskolaelhagyók számát csökkentsük. Az iskola életébe ezek a mérések, mérési eredmények elemzési készsége beépült, és a projekt zárása után is folytatható. Elemezzük az eredményeket és a munkánk tervezésekor és a tananyag fejlesztésekor használjuk. A pedagógiai folyamatok átalakításában a mérés, értékelés eredményeinek hasznosítása fontos szerepet játszik. Munkaközösségi szinten a matematika és magyar munkaközösségi megbeszéléseken, ahol a feladat szerinti megoldottságot néztük az egész mintára vonatkozóan és megállapítottuk, hogy a hozzánk érkező tanulók mely területen teljesítenek jobban, és mely területekre kell nagyobb hangsúlyt fektetni. Külön elemzést végzünk az egyes szakmacsoportok szerint. Az adott szakmához mely kompetenciákra van szükség, és ehhez viszonyítva, hogy teljesítettek a diákok.
További lehetőségek az év eleji és év végi méréseken kívül az E-Kréta ESL modulja, amelyen keresztül a tanulóink teljesítményét követni tudjuk. Az E-Kréta értékelési lehetőségeit áttekintettük annak érdekében, hogy az egységes intézményi mérés-értékelési rendszer kialakuljon. Többféle értékelési mód lehetséges: szöveges, érdemjegyekkel illetve százalékokkal történő értékelés közül választhatunk. A pedagógiai program azon részét is felülvizsgáltuk, ahol az osztályozás szabályai szerepelnek.
A mérési és tanulmányi eredményeket felhasználjuk a nevelés-oktatás során minden szinten (munkaközösségi munkatervek, a tanmenetek, a fejlesztési tervek elkészítésénél. Félévkor összehasonlítottuk a bemeneti mérés eredményét a tanulmányi átlagokkal, megnéztük a bukások alakulását a gyengét teljesítő tanulók körében, vizsgáltuk a fegyelmező és dicsérő bejegyzések számát, megnéztük e tanulók hiányzási statisztikáit, és megkerestük a lehetséges okokat. A félévi mutatókat értelmezzük (kiugrások) és fejlesztendő területeket meghatározzuk tanulói, osztály, valamint intézményi szinten
Az egyéni fejlesztések tervének előkészítését és magának a fejlesztésnek a folyamatát rendszeres konzultáció támogatja, ugyanis a fejlesztő tanárok és mentorok csoportja rendszeresen konzultál egymással, a szaktanárok és az osztályfőnökök is egyeztetnek, mint ahogy a munkaközösségek és a teljes tanári kar szintjén is megvalósulnak értekezletek, megbeszélések.
A digitális oktatás új lehetőséget teremt a feladatok kiadásának, mérésnek és a tanulók számára történő visszacsatolásnak is. A számonkérés eredménye, a házi feladatok teljesítése egyértelmű és pontos nyomon követésre ad lehetőséget. A digitális oktatásban a feladatok kiosztása több platformon lehetséges, a Szaktanárok új programokkal ismerkedtek meg, folyamatosam fejlesztik tudásukat az új módszereket illetően. A mérés szempontjából az alábbi programok fontosak számunkra:
- Redmenta
- MS Forms
- Google űrlap
- Kahoot
Dokumentumok
Bemeneti-mérés_9.osztály_Apáczai_minta-feladatlap.pdf
Kimeneti-mérés_9.osztály_Apáczai_minta-feladatlap.pdf